Grafströms krönika på TBR

Gå ner

Grafströms krönika på TBR Empty Grafströms krönika på TBR

Inlägg av Mafisen i fre 22 mar - 9:00

Undrar vad ni tycker om den?

Jag gillade den inte och skrev ett långt genmäle:

Jag tycker Grafströms krönika är en knee- jerk reaktion.

Den belyser med solens styrka det som är fel med vår fanbas dessa dagar. En (1) dålig insats överskuggar alla de bra insatserna som föregått den och får stå som måttstock för helheten. Jag förstår det inte. Vi har ju ändå som sagt spelat bra i flera matcher innan i lördags. Spurs var väl ganska medioker, men vi visade även där att vi kan tävla mot topplagen.

För låt oss vara ärliga, vi har presterat bra i långt fler matcher än vi presterat dåligt som mot Southampton, men det är alltid efter en dålig insats som domedagsprofeterna kommer fram och det ska börja diskuteras managerbyten och att halva laget ska säljas. Och toppinsatserna slätas över och glöms bort.

Felet med krönikan är dessutom att den drar långtgående slutsatser baserade på ett mycket litet empiriskt material. Rodgers har inte haft ett år på posten än, och han "döms ut" på detta vis? Jag får inte huvudet runt det.

Grafström avslutar med att Rodgers nog behöver tid. Ja självklart behöver han det, så vadan denna krönika efter så kort tid av Rodgers styre?

"Även om det är svårt att se en ljus framtid efter debaclet mot Southampton."

Hur såg Grafström på framtiden efter segrarna mot Wigan x2, Norwich x2, Sunderland, Fulham, QPR, Swansea? Efter de bra insatserna mot City?

Jag säger inte att det inte finns problem att lösa. Självklart finns det det. Men den som inte ser framsteg gentemot de senaste åren, låter resultat och insatser som den i lördags förblinda en.

Rodgers har satsat pengarna på att förstärka de offensiva leden i de två första fönstren. Och vem kan klandra honom för det, då vi alla ansett att vi har två av de bästa mittbackarna i ligan och två av de bättre ytterbackarna? Fanns väl inte många av oss som skrek efter defensiva förstärkningar i höstas, bortsett från en back up till Lucas.

I sommar kommer defensiven att stå i fokus, det är jag rätt säker på. Man måste börja bygga från nåt håll, Rodgers har valt att bygga framifrån, för han trodde att de bakre leden var täta. Men spelarna har antingen varit ur form eller exponerats som överskattade för en trupp som vill nå de allra översta trappstegen.

Grafström konstaterar att Rodgers starka sida inte kan vara att få fram det bästa i sina spelare och drar exempel som Shelvey, Coates, Robinson. Tveksamma exempel då det rör sig om ungdomar som SKA ha svårt att slå sig in. Vi har inte sett dem på the big stage så mycket, men betyder det att de inte utvecklats? Det vet vi inte helt enkelt.

Jag kontrar med spelare som Downing, Enrique, Gerrard, Henderson, Suarez. De gör sina bästa säsonger innevarande kampanj. Ska inte Rodgers kunna ta del av äran i detta faktum? Självklart ska han det, men han får ingen utan kritiseras för att inte ha gjort ovan nämnda ungdomar till reguljära namn i startelvan. Helt snett synsätt enligt mig.

Summan av kardemumman är att det är alldeles för tidigt att skriva krönikor som den aktuella. Jag tycker man ska ställa frågor och ha ett kritiskt öga, men krönikan går i mitt tycke nästan så långt som att säga att Rodgers är fel man. Inte riktigt men nästan.

edit: Dessutom ska man komma ihåg att ligan den här säsongen är fullsmetad med resultat där "små" lag tar stora skalper. Det senaste exemplet är Tottenhams förlust mot Fulham i helgen. De mindre lagen är faktiskt ganska bra, och att bortse från det faktumet när man gör sin bedömning av oss är nästan lite respektlöst mot de lagen.

Tycker ärligt att krönikan hade samma budskap som många av de postare har som vi startade detta forum på grund av (svenskan där?), men med ett mer intelligent språk.

Admin

Antal inlägg : 1225
Registreringsdatum : 12-04-29

http://bootroom2.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Grafströms krönika på TBR Empty Sv: Grafströms krönika på TBR

Inlägg av Cliffhanger i fre 22 mar - 10:35

Ditt svar till krönikan är verkligen helt briljant, kudos för det! Jag måste medge att jag är lite besviken på Grafström i det här fallet.

Ingenting har ändrats på grund av förlusten, iallafall inte för mig. Vi har tagit steg framåt i utvecklingen, och en torsk mot Soton (förvisso var det en usel insats) förändrar inte det faktumet. Återigen vill man ställa sig upp och bara skrika TÅLAMOD! till alla som tvivlar på Buck. Det här året handlar om att skapa en grund att stå på. Nästa säsong tror jag vi kommer få se ett betydligt jämnare lag som har möjlighet att tampas om högre tabellpositioner. Känner mig som en trasig skiva då vi har gått igenom det här flera gånger...

Cliffhanger

Antal inlägg : 1542
Registreringsdatum : 12-05-01
Ålder : 31

http://www.outsmarted.se

Inlägg av diaren i tis 26 mar - 6:42

Mafisen skrev:
Jag kontrar med spelare som Downing, Enrique, Gerrard, Henderson, Suarez. De gör sina bästa säsonger innevarande kampanj.

Shocked Shocked Shocked
Menar du Steven Gerrard? Världens bästa mittfältare under halva 00-talet?

I övrigt håller jag dock med om vartenda ord. Väl rutet!
diaren
diaren

Antal inlägg : 12
Registreringsdatum : 13-03-04

Inlägg av Mafisen i tis 26 mar - 10:36

diaren

Angående Gerrard så menar jag mer att han fått en nytändning och blivit mer lik sig själv ju längre säsongen gått. Tycker han är bättre nu än han varit på länge, kanske ända tillbaka till 2009.

Admin

Antal inlägg : 1225
Registreringsdatum : 12-04-29

http://bootroom2.swedishforum.net

Inlägg av diaren i tis 26 mar - 20:05

Det håller jag helt med om. Dessutom helt fantastiskt att han varit skadefri hela säsongen. Hade han varit det 2008/09 hade vi vunnit ligan det året.
diaren
diaren

Antal inlägg : 12
Registreringsdatum : 13-03-04

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet