TBR Mk II
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Liverpools ihåliga defensiv - dåliga spelare, systemfel eller en kombination av båda?

4 posters

Gå ner

Liverpools ihåliga defensiv - dåliga spelare, systemfel eller en kombination av båda? Empty Liverpools ihåliga defensiv - dåliga spelare, systemfel eller en kombination av båda?

Inlägg av Bikinipop tis 25 feb - 0:20

Som rubriken lyder, vad beror vår dåliga defensiv på? Själv är jag inne på en kombination av för dåliga/nonchalanta spelare och i viss mån ett systemfel.
Visst, vi har haft flera skador i backlinjen den här säsongen, men ett lag som är säkra i sitt spelsystem skall göra det bättre än vad våra gubbar har gjort det, i princip oavsett vilka som spelar.
Om vi börjar med spelarkritiken så är det ett faktum att Liverpools backlinje i dag inte håller topp fyra-klass individuellt sett. Mignolet tror jag mycket på, men han har blandat och gett i år. Skrtel är allt som oftast en ren säkerhetsrisk. Samma sak med Touré och till viss del Agger, även om jag tror att det beror mer på nonchalans och viss lättja hos den sistnämnda. Sedan har vi då Sakho som har varit vår klart bästa mittback de gånger han har spelat den här säsongen. Problemet där är att han fortfarande gör lite valpiga misstag och är lite för het in i en del situationer.

Sedan har vi ytterbackarna och framförallt vänsterbacken, där vi stora delar den här säsongen har spelat en defensivt, och numera även offensivt, dålig högerback som inte gjort en människa glad på två säsonger, en inlånad spelare, som förvisso har spelat upp sig avsevärt, men som fortfarande har en låg lägstanivå och som inte kan slå inlägg och mittbackar, som har fått gå ut och vikariera på positionen.
Det är talande att vår allra bästa ytterback, och kanske back överlag, anno 2013/2014 är en 21-årig högerback, som även han har fått vikariera som vänsterback och varit bäst på den positionen.

Om vi går över till Rodgers taktik så är det nog väl hårt att kalla det ett systemfel, men det är frapperande att Rodgers inte kan se att Gerrard inte riktigt håller defensivt för att ensam ligga så djupt som han gör. Problemet är huvudsakligen inte att han inte har det defensiva arbetet i sig, utan att det ganska många gånger ser ut som att han fuskar eller rent ut sagt skiter lite i det defensiva arbetet. Spelar då Coutinho och Henderson också så bildas det stora luckor mellan försvar och mittfält. Dessa är samtidigt våra, just nu, överlägset bästa innermittfältare, så jag förstår varför de spelar, men när vi i dagsläget har så pass osäkra mittbackar som Skrtel, Agger, Touré och till viss del Sakho så måste Rodgers hitta ett sätt att täppa till ytan mellan försvaret och mittfältet. Hur han skall lösa detta vet jag inte riktigt, men jag är inne på att Joe Allen nog borde tryckas in i startelvan istället för Coutinho.
Bikinipop
Bikinipop

Antal inlägg : 937
Registreringsdatum : 12-06-30
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Liverpools ihåliga defensiv - dåliga spelare, systemfel eller en kombination av båda? Empty Sv: Liverpools ihåliga defensiv - dåliga spelare, systemfel eller en kombination av båda?

Inlägg av Philip Rolf ons 26 feb - 10:15

Bikinipop,

Jadu, jag har också grubblat på detta länge. Det jag kommit fram till är att vi spelar ju en väldigt aggresiv fotboll och då kommer man släppa in en del mål.

De målen som inte borde släppas in är just de som orsakas direkt av våra backar.

Johnson, Agger, Skrtel, Aly och Enrique är alla på tok för osäkra.

Varför? Vet ej. Men ibland vill jag bara att vi tjongar upp bollen och anfaller genom att dom har bollen och vi bryter.

För om våra backar aldrig har bollen så kan dom inte göra bort sig haha.

Sen har jag sedan länge med Rodgers, älskat att vi kan göra fler än vad vi släpper in, nemas problemas.

Jag gillar verkligen Allen, men Cou bryter många fler än vad man tror, skapar många direkta chanser, och då har han inte varit nära vårens form.

Säger dock inte emot dig, Allen sist var fenomenal.

Nä, Flanno, Sakho, NY, NY får det väl bli. Kanske inte ens Flanno 2014/2015 som start.
Philip Rolf
Philip Rolf

Antal inlägg : 1441
Registreringsdatum : 12-04-29
Ålder : 36
Ort : Lund

https://twitter.com/#!/PhilipRolf

Till överst på sidan Gå ner

Liverpools ihåliga defensiv - dåliga spelare, systemfel eller en kombination av båda? Empty Sv: Liverpools ihåliga defensiv - dåliga spelare, systemfel eller en kombination av båda?

Inlägg av fotpall lör 1 mar - 8:20

Nästa säsong tror jag vi kommer ha en mer fast backlinje. Skulle tro att Sakho ingår i den, samt iaf EN av Enrique och Skrtel. Om jag får drömma spelar vi med Skrtel och Sakho i mitten och två helt nya ytterbackar som är snabba och kvicka och inte kladdar med boll. En sån ytterback har vi nog inte haft så länge jag har levt? Insua då kanske.. Och kanske Johnson när han fortfarande hade bra dagar ibland.

fotpall

Antal inlägg : 370
Registreringsdatum : 12-05-02

Till överst på sidan Gå ner

Liverpools ihåliga defensiv - dåliga spelare, systemfel eller en kombination av båda? Empty Sv: Liverpools ihåliga defensiv - dåliga spelare, systemfel eller en kombination av båda?

Inlägg av Philip Rolf lör 1 mar - 10:29

Hade vi haft 2 mittbackar som Ramos och Silva så hade vi både legat etta i PL och vunnit PL, det vågar jag påstå.

Kollar man BBC MOTD mot Swansea, så ser man ett litet klipp på våra errors, HERREGUD vad många.

Jag tror också att Sakho stannar, även Enrique och Flanno, men kanske inte som första val.

Ska man spela liga, CL, FA och Carling så behöver man många spelare.

Philip Rolf
Philip Rolf

Antal inlägg : 1441
Registreringsdatum : 12-04-29
Ålder : 36
Ort : Lund

https://twitter.com/#!/PhilipRolf

Till överst på sidan Gå ner

Liverpools ihåliga defensiv - dåliga spelare, systemfel eller en kombination av båda? Empty Sv: Liverpools ihåliga defensiv - dåliga spelare, systemfel eller en kombination av båda?

Inlägg av Cliffhanger lör 1 mar - 14:38

Tror det kommer hända en hel del både på ytterbacks- och mittbackspositionerna i sommar. Ska jag vara helt, helt ärlig så tror jag bara det finns två försvarare som kan känna sig hundra procent säkra på att dom representerar LFC nästa säsong och det är Flanagan och Sakho. Jag säger såklart inte att alla våra övriga försvarare kommer att säljas, men jag tror som sagt att det är många som ska vara oroliga.

Vågar man hoppas på att Ilori tar hästkliv i utvecklingen och kommer tillbaka och konkurrerar nästa säsong? Det lilla jag har sett (reservlagsmatcher, korta kompilationsvideor av hans insatser i Granada) så har han attribut vi skulle må bra av att få in i laget snarast. Han är jäkligt snabb, stabil med bollen och bra på huvudet. Just snabbhetsaspekten gör att jag blir sugen på att se honom bilda centralt block tillsammans med Sakho (som med rätt utveckling kan bli den bästa försvargeneralen vi sett sen Sami), men jag är rädd att nästa säsong kanske är lite för tidigt för honom. På pappret gillar jag ovan nämnda kombo med tanke på att vi dels får in en köttmur med en trevlig never say die-attityd och kan komplettera detta med en snabb kille som kan städa undan "fallfrukten" som uppstår.

Buck har en del huvudbry att reda ut kring vårt försvar. Vi kan bara förlita oss på vår briljanta offensiv till viss del. När väl våra offensiva grabbar har blött krut så måste vi kunna falla tillbaka på en stabil defensiv, något vi inte kunnat göra sen i början av den här säsongen i stort sett.

Bikini, när det gäller slutdelen av ditt inlägg så är jag helt enig. Allen bör få mycket speltid under våren. Baserat på vad Cou har visat upp den här säsongen så "förtjänar" (väl hårt ordval kanske) han inte att få spela på bekostnad av Allen. Tror det här skulle kunna stabilisera upp oss rejält centralt, då den sistnämnde har en jävla förmåga att pressa våra motståndare och allmänt stänga ytor. Att han dessutom varvar det här med ett gott offensivt spel är inte direkt ett minus det heller.
Cliffhanger
Cliffhanger

Antal inlägg : 1542
Registreringsdatum : 12-05-01
Ålder : 35

http://www.outsmarted.se

Till överst på sidan Gå ner

Liverpools ihåliga defensiv - dåliga spelare, systemfel eller en kombination av båda? Empty Sv: Liverpools ihåliga defensiv - dåliga spelare, systemfel eller en kombination av båda?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet