TBR Mk II
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

West brom albions- Liverpool FC

+16
IzzyDizzy
Cliffhanger
Niklas J
ZuperDP
Apanpapan
Philip Rolf
Daniel N'Grogg (D.23)
APZ
Röda Stjärnan
mattyb
Mattis-8
Flightcrank
jägarn
Bill Shankly is Legend
Mafisen
SusoSterling
20 posters

Sida 6 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Lark tis 21 aug - 9:47

Synthpopparen:

I ett 4-3-3 system så är anfallet mer beroende av överlappande ytterbackar för att anfallet skall fungera. Det är ytterbackarna som skall tillföra bredden i systemet. Både 4-2-3-1 och 4-3-3 är system som är mer direkta och där bredden i spelet inte är lika naturligt som i till exempel 4-4-2. Utan ytterbackarna blir det svårt att dra isär backlinjen samtidigt som ytterforwardsen mycket väl kan behöva ta sig förbi 2 försvarare själv.

När det gäller det defensiva så är snarare tanken att den defensiva centrala mittfältaren skall täcka upp utrymmet bakom ytterbackarna tillsammans med de centrala backarna.

Lark

Antal inlägg : 71
Registreringsdatum : 12-05-02

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Synthpoparen tis 21 aug - 10:04

Den typen av ytterback som eftersöker skulle antagligen innebära ett direkt behov av att köpa in minst en toppresterande ytterback och med tanke våra begränsade resurser ser nog hellre jag att de pengarna läggs på en renodlad offensiv spelare.

Visst det hade varit trevligt med den typen av ytterbackar, men jag undrar hur realistiskt det är att det finns resurser för att uppfylla den "drömmen".

Även om man spelar med en kantanfallare/wingers så måste ju dessa röra på sig för att öppna upp ytan för ytterbacken och detta såg jag ytterst lite av under matchen emot WBA. Däremot kan jag köpa tanken att en kantanfallare inte skall hjäla till direkt mycket i defensiven annat då än att sätta press på motståndarnas backlinje.

För att sammanfatta hela min tanke här ser jag det som smartare att få in rätt "kantspelare" först för att sedan se hur väl dessa fungerar tillsammans med ytterbackarna. Detta av den enkla orsak att jag inte tror det spelar någon roll hur bra ytterbacken är offensivt om inte kantanfallaren rör sig, utmanar sin gubbe... kort sagt öppnar upp en yta för ytterbacken att springa i.

I matchen mot WBA klarade enligt mig varken Borini eller Downing av denna uppgift alls egentligen, även om Borini visade vissa fina intentioner kanske skall tilläggas. Intentioner som antagligen skulle blomma ut än mer om spelaren placerades just som centralanfallare. Antagligen skulle också en kant fungerar mycket bättre offensivt om Suarez placerades på den.

Kort sagt anser nog jag att det behöver ansluta en mer kapabel kantanfallare/ytter/winger till truppen innan man helt dömer ut ytterbackarnas offensiva kvaliteer.

Edit; Bara för att försöka förtydliga en sak lite mer. Jag menade aldrig i något av mina inlägg att en kantanfallare skall hjälpa ytterbacken att försvara. Det som jag misslyckades med att förmedla var snarast mitt motstånd till att försvara svaga offensiva insatser från wingers eller kantanfallare med att ytterbacken inte hjälper till tillräckligt mycket offensivt. För att ytterbacken ens skall ha en möjlighet att hjälpa till offensivt krävs det enligt mig först att kantanfallaren gör sitt jobb, ett jobb som enligt mig inte alls utfördes i matchen mot WBA.

Synthpoparen

Antal inlägg : 347
Registreringsdatum : 12-08-18

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Lark tis 21 aug - 10:23

Synthpoparen:

För närvarande så är det väl inte direkt prioriterat tycker jag. De vi har duger utmärkt för närvarande. Oroande är dock djupet bakom förstavalen. För mig är en striker det viktigaste just nu, mer så än något annat.

Problemet på högerkanten mot WBA var inte direkt rörelsen utan just det faktum att Kelly inte fyllde på. Downing gick inåt ett stort antal gånger utan att Kelly fyllde på i den lucka som uppstod på utsidan.

Det hela är ett litet moment 22. Visst underlättar det om wingern kan utmana men det är inte en nödvändighet så länge man fyller på. Dribblingar förekommer mycket mer sällan än vad man tror så mobiliteten är betydligt viktigare för att ta sig igenom försvar.

Jag tycker i sig självt att Borini hade större problem men på Downing sida var problemet inte att ytan inte uppstod då Downing var aktiv. Jag håller dock med dig om att Suarez bör flyttas ut på kanten.

Downing verkar även ha fungerat bättre med GJ bakom sig om man tittar på försäsongen. Vi har visserligen ingen riktigt värdemätare men högerkanten har varit aktiv.

Gällande yttrar så kan jag på sätt och vis hålla med dig. Jag ser det dock inte det som en prioritet i det att vi nu har Suarez, Assiadi, Downing, Sterling och Gerrard där.

Samtidigt så är frågan, kan du någonsin se Kelly som en offensivt lagd ytterback?

Lark

Antal inlägg : 71
Registreringsdatum : 12-05-02

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Philip Rolf tis 21 aug - 11:26

Jag ska också försöka mig på en analys.

Bra första halvlek, förutom de fem första. Sen kommer säsongens mål och det är väl svårt att förhindra.

Suarez ska i båda sina lägen göra bättre ifrån sig.
Spelare som Pedro, Llorente, Villa, Young, Rooney osv hade i första läget gått 2 steg till coh säkerligen satt den, i andra läget enkelt placerat i bortre.

Så det MÅSTE bli bättre, annars kmr Suarez att gå ner sig. Han måste dessutom ut på kanten så Borini får göra det han kan, mål.

Andra halvlek börjar med rött kort och straff, tycker ändå att den är acceptabel då Agger faktiskt agerar fel, men kan ändå tycka att frispark är mer givet då de är utanför straffområdet.

Andra straffen är helt sinnessjuk. Aldrig.

Så 0-2 med en man mindre, då är typ 0-3 helt okej, men ändå inte.

Innan matchen när jag såg laguppställningen blev jag sjukt nöjd, tänkte direkt att detta kommer bli bra.

Men vi spelar rätt konstigt för att ha den uppställningen, kolla på United igår, använder alla spelarna, vi änvänder inte alls lika många. Vi har inte tålamod, vi stressar iväg framåt för snabbt, vilket leder till Borinis felpass, Gerrard hamnar utanför spelet och Downing ser man knappt.

Jag vet inte riktigt vad man ska ändra, men kollar man på Swansea förra säsongen använder dom sig sjukt mkt av kanterna, och då inte att kanten drar bollen själv, utan springer och får pass mellan motståndarens mittback och ytterback, sen blir det farligt, exakt som Barca.

Ah, det var ruggigt tungt, men Arsenal lika, United förlust, City kämpa, Chelsea va skitdåliga, och Tott - Newcastle va inte heller imponerande.

Årets tabell kan bli den jämnaste någonsin.
Philip Rolf
Philip Rolf

Antal inlägg : 1441
Registreringsdatum : 12-04-29
Ålder : 36
Ort : Lund

https://twitter.com/#!/PhilipRolf

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Lark tis 21 aug - 11:36

Rolf: Håller med dig i mycket. Tycker att efter de 5 första så tar vi tag i det och styr matchen hela vägen fram till straffen.

Dock behöver vi vara lite lugnare, eller precis som du säger, att inte stressa. På 45 minuter kan man få fram upp emot 10 kvalificerade chanser om man använder hjärnan och inte stressar. Vi verkar inte riktigt ha det lugnet just nu och det är något som vi får hoppas kommer.

Lark

Antal inlägg : 71
Registreringsdatum : 12-05-02

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Philip Rolf tis 21 aug - 11:46

Precis, om motståndarlaget pressar på och man klarar av pressen på ett fint och smart sätt så måste dom sluta pga kondis.

Men Borini, Gerrard, Lucas, Johnson spelade alla bort bollar enkelt. Då är det klart att dom tvålar dit en tillslut.
Philip Rolf
Philip Rolf

Antal inlägg : 1441
Registreringsdatum : 12-04-29
Ålder : 36
Ort : Lund

https://twitter.com/#!/PhilipRolf

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Synthpoparen tis 21 aug - 11:55

Lark skrev:Synthpoparen:

För närvarande så är det väl inte direkt prioriterat tycker jag. De vi har duger utmärkt för närvarande. Oroande är dock djupet bakom förstavalen. För mig är en striker det viktigaste just nu, mer så än något annat.

Problemet på högerkanten mot WBA var inte direkt rörelsen utan just det faktum att Kelly inte fyllde på. Downing gick inåt ett stort antal gånger utan att Kelly fyllde på i den lucka som uppstod på utsidan.

Det hela är ett litet moment 22. Visst underlättar det om wingern kan utmana men det är inte en nödvändighet så länge man fyller på. Dribblingar förekommer mycket mer sällan än vad man tror så mobiliteten är betydligt viktigare för att ta sig igenom försvar.

Jag tycker i sig självt att Borini hade större problem men på Downing sida var problemet inte att ytan inte uppstod då Downing var aktiv. Jag håller dock med dig om att Suarez bör flyttas ut på kanten.

Downing verkar även ha fungerat bättre med GJ bakom sig om man tittar på försäsongen. Vi har visserligen ingen riktigt värdemätare men högerkanten har varit aktiv.

Gällande yttrar så kan jag på sätt och vis hålla med dig. Jag ser det dock inte det som en prioritet i det att vi nu har Suarez, Assiadi, Downing, Sterling och Gerrard där.

Samtidigt så är frågan, kan du någonsin se Kelly som en offensivt lagd ytterback?

Svaret på din fråga är nej, jag ser inte Kelly som en ytterback utan snarast som en mittback.

Har personligen svårt att se Gerrard som en kantanfallare däremot kanske jag skulle vilja peta in Cole där när han väl blir skadefri.

Min högst personliga uppfattning är att bredden på kantsidan är rätt okej det som snarast saknas är ett spetsalternativ som verkligen kan gå in och göra skillnad. När det gäller striker ser jag nog helst att både Borini och Carroll prövas i den rollen innan någon mer spelare köps in där. Skall det läggas stora pengar på en anfallare till måste väl frågan också ställas om vi då "har råd" att behålla Carroll eller om det snarast bör vara så att eventuella försäljningspengar från honom används just till att köpa in en ny anfallare?

Kan omöjligen själv avgöra vad som är bäst just nu, men jag ser nog spontant hellre en ytter av klass än en anfallare då vi vi har två yngre spelare i Carroll och Borini som borde ges chansen där medan vi inte har samma åldersstruktur riktigt på "kantalernativen".

Synthpoparen

Antal inlägg : 347
Registreringsdatum : 12-08-18

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Philip Rolf tis 21 aug - 12:16

Carroll från start 7 matcher irad med Borini och Suarez bredvid sig kan vara svaret på all misslycka. Jag tror ärligt det Sad

SNÄLLA SÄLJ INTE EN 88a som började komma igång på slutet.
Philip Rolf
Philip Rolf

Antal inlägg : 1441
Registreringsdatum : 12-04-29
Ålder : 36
Ort : Lund

https://twitter.com/#!/PhilipRolf

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av IzzyDizzy tis 21 aug - 12:21

Blir ännu värre nu när Carroll är 89... Håller med Rolf här, ge Carroll flera starter och det kan verkligen bli något speciellt. Den enda spelare som skulle få mig på andra tankar är Clintan från Fulham.
IzzyDizzy
IzzyDizzy

Antal inlägg : 247
Registreringsdatum : 12-06-10

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Apanpapan tis 21 aug - 13:05

Borini eller Carroll ska vara centrala.Med Borini blir det mer rörligt och med Carroll så måste man utnyttja hans styrka i luften.



Downing/Sterling Borini/Carroll Suarez/Assaidi
Apanpapan
Apanpapan

Antal inlägg : 1005
Registreringsdatum : 12-05-01
Ort : Eskilstuna

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Synthpoparen tis 21 aug - 15:21

Ser inget större fel med att pröva Carroll som forward under förutsättning att övriga laget förbjuds så längre bollar mot honom.

Däremot såg det ju i alla fall ut som att Borini nog bör spelas centralt efter matchen mot WBA.

Det finns ju dock inget som säger att de två inte skulle kunna matchas in tillsammans lite beroende på matchform och motstånd.

Suarez känns som en spetskantanfallare för mig. Problemet är att de övriga alternativen antingen är unga och lovande, men inte riktigt där ännu eller gamla och inte tillräckligt bra. Eller för att uttrycka sig något mera bryskt, lagbygget skulle enligt mig bli klassen bättre om någon av Cole och Downing kunde bytas ut mot ett skarpare alternativ.

Oavsett om det skulle ansluta en riktigt bra striker eller kantanfallare borde det innebära en uppsving för laget som helhet så låt oss hoppas att just detta inträffar.

Avslutningsvis är i alla fall jag väldigt försiktigt med att dra slutsatser av spelares prestationer från träningsmatcher samt matcher tidigt i EL av den enkla anledningen att motståndet är för klent. Skillnaden i kvalité på de förstnämnda lagen och ett lag som WBA är helt enkelt för stort.

En sak kan vi nog alla vara överrens om, matchen mot City kommer bli väldigt spännande av flera olika orsaker....

Synthpoparen

Antal inlägg : 347
Registreringsdatum : 12-08-18

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Philip Rolf tis 21 aug - 19:07

Ja alltså, ärligt, hur mkt chanser fick Carroll.

En del, han vann MEST av alla de 5 ligorna i luften. Det är helt sjukt. Han HADE OTUR, faktiskt. Eller ej rutin. Han blev helt plötsligt sjuk spelfördelare och teknisk de sista 7 matcherna.

Jag tror stenhårt på Carroll, och han kmr få spela på Tors mot HEarts.

Heja.
Philip Rolf
Philip Rolf

Antal inlägg : 1441
Registreringsdatum : 12-04-29
Ålder : 36
Ort : Lund

https://twitter.com/#!/PhilipRolf

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Synthpoparen tis 21 aug - 20:15

Det trista för Carroll är att han antagligen inte är den typ av anfallare som helt faller Rodgers i smaken precis på samma sätt som att det fanns en anledning till varför Dalglish och Comolli valde att lägga stora pengar på honom.

Kort sagt något säger mig att Rodgers helst vill ha en mer rörlig och löpvillig anfallare på topp och just de grejerna kanske inte är Carrolls största styrkor.

Av samma anledning tror jag inte Adam kommer bli direkt långvarig i klubben heller om Rodgers får som han vill.

Det viktigaste enligt mig är dock att något händer med Carroll för vare sig klubben eller spelaren ifråga lär ju vinna på att cementeras på avbytarbänken.

Synthpoparen

Antal inlägg : 347
Registreringsdatum : 12-08-18

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Philip Rolf ons 22 aug - 14:12

Nä, men om Carroll får spela 7 av de första 10 matcherna, gör 5 mål och 2 ass, då kanske man ändrar uppfattning. För med Suarez, Borini och Demp på top så blir det svårt att spela ngt annat än djupled. Allt som har med snabba uppspel och luftbollar försvinner.
Philip Rolf
Philip Rolf

Antal inlägg : 1441
Registreringsdatum : 12-04-29
Ålder : 36
Ort : Lund

https://twitter.com/#!/PhilipRolf

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Daniel N'Grogg (D.23) tor 23 aug - 9:55

Håller med Philip Rolfs analyser. Känns som att vi borde ge honom detta året i alla fall. Funkar det inte är det ju bara att sälja nästa sommar. Hans marknadsvärde kommer inte sjunka ändå... Speciellt inte eftersom det ser ut som att Roy tänker ha honom i Englands trupp...
Daniel N'Grogg (D.23)
Daniel N'Grogg (D.23)

Antal inlägg : 755
Registreringsdatum : 12-05-01
Ålder : 34
Ort : Karlstad

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Synthpoparen tor 23 aug - 11:29

Daniel N'Grogg (D.23) skrev:Håller med Philip Rolfs analyser. Känns som att vi borde ge honom detta året i alla fall. Funkar det inte är det ju bara att sälja nästa sommar. Hans marknadsvärde kommer inte sjunka ändå... Speciellt inte eftersom det ser ut som att Roy tänker ha honom i Englands trupp...

Helt okej för min del om Carroll ges en säsong till, men då måste han verkligen ges chansen och då är i alla fall jag av den uppfattningen att ingen annan striker bör köpas in då vi redan har Borini och Carroll i truppen samtidigt som Suarez självfallet oxå kan spela där.

Med andra ord de till att ordna fram en spelare som kan göra skillnad på en kant istället!

Synthpoparen

Antal inlägg : 347
Registreringsdatum : 12-08-18

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Daniel N'Grogg (D.23) tor 23 aug - 21:39

Lark skrev:Robinson löser det nog känns det som. Han var bra offensivt när han spelade där. Dock är han ung. En variant är att använda Downing där.

Vad trevligt Brendan. Visste inte att du kunde svenska och hängde på liverpoolforum, nice!
Daniel N'Grogg (D.23)
Daniel N'Grogg (D.23)

Antal inlägg : 755
Registreringsdatum : 12-05-01
Ålder : 34
Ort : Karlstad

Till överst på sidan Gå ner

West brom albions- Liverpool FC - Sida 6 Empty Sv: West brom albions- Liverpool FC

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 6 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet