TBR Mk II
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30

+10
A-Field
Röda Stjärnan
Daniel N'Grogg (D.23)
PiTeRaQ
Apanpapan
Philip Rolf
Cliffhanger
Bill Shankly is Legend
Synthpoparen
Mafisen
14 posters

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30 - Sida 3 Empty Sv: Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30

Inlägg av IzzyDizzy sön 16 sep - 10:40

I Swansea spelade Rodgers med Britton bakom Sigge och Allen - nu är det i stort sett två sittande och en central (se skillnad på central och framskjuten MF).

I Swansea spelade Rodgers med en tank i Graham längst fram - nu spelar han med en motsatt spelartyp i Borini.

Varför blir det så här? Mittfältet är alldeles för segt och statiskt (beror nog främst på spelarna), Allen gör det bra trots att han efter Lucas skada inte spelar i sin optimala position. Problemet är snarare att Gerrard och Shelvey inte hittat rätt i det nya systemet, vilket i och för sig vi visste på förhand men vägrar inse när det väl utspelar sig på plan.

Borini håller inte för att vara ledande anfallare. Han har inte tekniken eller tyngden som behövs. Det måste inte vara en Graham, men det är bara att inse att Borini definitivt inte är en Villa eller Torres. Inte än iaf och jag är redo att ge spelare tid. Säger inte att Borini inte är en superanfallare om 5-6 år. Det får vi se.
IzzyDizzy
IzzyDizzy

Antal inlägg : 247
Registreringsdatum : 12-06-10

Till överst på sidan Gå ner

Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30 - Sida 3 Empty Sv: Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30

Inlägg av fotpall sön 16 sep - 12:01

Nja. Håller inte med. Tycker det är tydligt att Allen (i Lucas frånvaro) är en spets bakåt på mittfältet. Det har ju till och med Rodgers berättat själv.

fotpall

Antal inlägg : 370
Registreringsdatum : 12-05-02

Till överst på sidan Gå ner

Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30 - Sida 3 Empty Sv: Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30

Inlägg av Daniel N'Grogg (D.23) sön 16 sep - 15:59

Håller med Izzy! Vad är det du inte håller med om, fotpall? Allen spelar inte på sin optimnala position är ju det enda han sagt?

Hur som helst. Vi måste tänka på att Borini är född 1991 och knappast är utvecklad till fullo. Men i mina ögon är han inte någon startelvaspelare ännu. Jag vill ha Suarez mer centralt i gapet mellan motståndarnas backlinje och mittfältare. Där kan han ta emot bollar från våra centrala mittfältare. Samtidigt behöver den centrala typen i anfallet hjälp i form av djupledslöpningar från Sterling och Downing ex. Problematiken är att båda dessa herrar inte är djupledslöpande anfallare utan mer yttermittfältare och således blir kvar på kanten. Raheem gör detta bättre än någon annan och kommer också formas till den typen. Hade vi värvat Walcott och/eller Sturridge hade vi fått denna spelartypen. I så fall hade Suarez kunnat funkat som en grym "false nine".

Har även sett Gylfis första halvlek på Madejski Stadium. Inget snack om saken, vi hade behövt hans spelartyp. Den kreativa spelintelligenta mittfältaren där uppe som vi saknar, som kan hjälpa anfallarna.
Daniel N'Grogg (D.23)
Daniel N'Grogg (D.23)

Antal inlägg : 755
Registreringsdatum : 12-05-01
Ålder : 34
Ort : Karlstad

Till överst på sidan Gå ner

Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30 - Sida 3 Empty Sv: Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30

Inlägg av fotpall sön 16 sep - 17:33

Det jag inte håller med om är att vi skulle spela med "två sittande och en central mittfältare". Bara det. För mig är det tvärtom.

fotpall

Antal inlägg : 370
Registreringsdatum : 12-05-02

Till överst på sidan Gå ner

Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30 - Sida 3 Empty Sv: Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30

Inlägg av Daniel N'Grogg (D.23) sön 16 sep - 19:58

Alltså tanken är ju att spela med en djupt och en mer tvåvägsspelare och en som är mer offensivt lagd. Men det jag liksom IzzyDizzy påpekar är att det inte ser ut så i verkligheten just nu. Mycket tack vare att Allen har den djupa rollen medan Gerrard droppar ned långt långt långt för att hämta bollen!
Daniel N'Grogg (D.23)
Daniel N'Grogg (D.23)

Antal inlägg : 755
Registreringsdatum : 12-05-01
Ålder : 34
Ort : Karlstad

Till överst på sidan Gå ner

Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30 - Sida 3 Empty Sv: Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30

Inlägg av Philip Rolf sön 16 sep - 23:11

Jag har inte supermkt att klaga på. Vi spelar inte särskilt bra mot SLand. (Gerrard, Allen, Kelly, Shelvey, Borini) är alla under kritik, ändå vinner vi den matchen 7 av 10 typ. Om de bara höjer sig lite vinner vi den 9/10.

Men vi är inne i en period där inget går med oss, där allt är extra jobbigt. Om det bara släpper, som det gjorde 09, då har vi utan tvekan 13-15 vinster på 20 matcher och klättrar så som Arsenal gjorde förra säsongen.

Jag tror tålamod är nyckeln. Sen är det nog läge att bänka Gerrard snaaart. Inte många rätt 4 matcher irad.

Allen
Shelvey Sahin


känns mkt offensivare.

Försvaret får fan börja skärpa sig med, kanske Steve Clarke som saknas.

YNWA
Philip Rolf
Philip Rolf

Antal inlägg : 1441
Registreringsdatum : 12-04-29
Ålder : 36
Ort : Lund

https://twitter.com/#!/PhilipRolf

Till överst på sidan Gå ner

Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30 - Sida 3 Empty Sv: Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30

Inlägg av Daniel N'Grogg (D.23) mån 17 sep - 9:39

Tycker ju personligen inte att Shelve är bättre än Gerrard dock. Såg andra halvlek i går igen och måste ändå säga att Gerrard gör en klart godkänd insats...
Daniel N'Grogg (D.23)
Daniel N'Grogg (D.23)

Antal inlägg : 755
Registreringsdatum : 12-05-01
Ålder : 34
Ort : Karlstad

Till överst på sidan Gå ner

Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30 - Sida 3 Empty Sv: Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30

Inlägg av fotpall mån 17 sep - 14:46

Daniel N'Grogg (D.23) skrev:Alltså tanken är ju att spela med en djupt och en mer tvåvägsspelare och en som är mer offensivt lagd. Men det jag liksom IzzyDizzy påpekar är att det inte ser ut så i verkligheten just nu. Mycket tack vare att Allen har den djupa rollen medan Gerrard droppar ned långt långt långt för att hämta bollen!

Jag förstår. Men när han har hämtat bollen så tar han sig fram igen. När vi har något form av offensivt tryck tycker jag det är hur tydligt som helst att Allen är bakom. Tycker det känns fel att säga att vi skulle spela med två sittande bara för att Gerrard hämtar boll. Lite som att säga att man spelar utan anfallare när denne droppar ner, vilket alla anfallare gör.

fotpall

Antal inlägg : 370
Registreringsdatum : 12-05-02

Till överst på sidan Gå ner

Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30 - Sida 3 Empty Sv: Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30

Inlägg av Philip Rolf tis 18 sep - 12:52

fotpall skrev:
Daniel N'Grogg (D.23) skrev:Alltså tanken är ju att spela med en djupt och en mer tvåvägsspelare och en som är mer offensivt lagd. Men det jag liksom IzzyDizzy påpekar är att det inte ser ut så i verkligheten just nu. Mycket tack vare att Allen har den djupa rollen medan Gerrard droppar ned långt långt långt för att hämta bollen!

Jag förstår. Men när han har hämtat bollen så tar han sig fram igen. När vi har något form av offensivt tryck tycker jag det är hur tydligt som helst att Allen är bakom. Tycker det känns fel att säga att vi skulle spela med två sittande bara för att Gerrard hämtar boll. Lite som att säga att man spelar utan anfallare när denne droppar ner, vilket alla anfallare gör.

Agree.
Philip Rolf
Philip Rolf

Antal inlägg : 1441
Registreringsdatum : 12-04-29
Ålder : 36
Ort : Lund

https://twitter.com/#!/PhilipRolf

Till överst på sidan Gå ner

Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30 - Sida 3 Empty Sv: Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30

Inlägg av Daniel N'Grogg (D.23) ons 19 sep - 7:05

fotpall skrev:
Daniel N'Grogg (D.23) skrev:Alltså tanken är ju att spela med en djupt och en mer tvåvägsspelare och en som är mer offensivt lagd. Men det jag liksom IzzyDizzy påpekar är att det inte ser ut så i verkligheten just nu. Mycket tack vare att Allen har den djupa rollen medan Gerrard droppar ned långt långt långt för att hämta bollen!

Jag förstår. Men när han har hämtat bollen så tar han sig fram igen. När vi har något form av offensivt tryck tycker jag det är hur tydligt som helst att Allen är bakom. Tycker det känns fel att säga att vi skulle spela med två sittande bara för att Gerrard hämtar boll. Lite som att säga att man spelar utan anfallare när denne droppar ner, vilket alla anfallare gör.

Men jag argumenterar inte för när vi har någon form av offensivt tryck. Jag pratar om i uppbyggnadsspelet och jag tror att vi skulle få mer hot om Gerrard tryckte upp mer och framför allt snabbare och inte droppade ned så djupt. Således är det befogat att prata om att vi har två sittande. Titta bara hur Gerrard lunkar/går på andra sidan av planen när ex. Kelly har bollen i början av matchen (för att nämna ett av otaliga exempel) i samma höjd som Allen befinner sig på...

Tanken med ensamma anfallare är väl inte att droppa ned och om dom gör det någon gång ibland (inte varje anfall - jfr med hur Gerrard droppar ner näst intill VARENDA uppbyggnadsspel) så måste dom ju bli avlösta av en djupledslöpande OM eller Ytter/Winger/Inre anfallare...
Daniel N'Grogg (D.23)
Daniel N'Grogg (D.23)

Antal inlägg : 755
Registreringsdatum : 12-05-01
Ålder : 34
Ort : Karlstad

Till överst på sidan Gå ner

Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30 - Sida 3 Empty Sv: Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30

Inlägg av Daniel N'Grogg (D.23) ons 19 sep - 7:10

Är du season ticket holder på LFC TV borde du kolla Swansea-matchen (den sista matchen för säsongen i PL i fjol). Där ser du klart och tydligt att Britton droppar ner för att hämta bollen medan Allen jobbar högre upp i banan och kommer och möter om det behövs. De förlitar sig mer på sina backar vilket leder till att man kan trycka ned, i detta fall, LFC djupare i banan. De bildar ju en triangel mellan Williams, den andra backen och Britton, tycker upp ytterbackarna och vill bygga upp spelet så. Går det i lås kommer så klart både Allen och ytterbackarna till undsättning, men första prioritet är ju inte att Allen ska komma ned och hämta boll.

Sen må det hända att Gerrard fyller på bra i offensiven, men frågar du mig är han nog ändå bättre lämpad att spela i den offensiva mittfältsrollen trots allt. Just för hans smartness och skickliga kortpassningsspel samt förmågan att slå mördande instick/genomskärare...
Daniel N'Grogg (D.23)
Daniel N'Grogg (D.23)

Antal inlägg : 755
Registreringsdatum : 12-05-01
Ålder : 34
Ort : Karlstad

Till överst på sidan Gå ner

Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30 - Sida 3 Empty Sv: Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30

Inlägg av Daniel N'Grogg (D.23) ons 19 sep - 7:11

Men nog om det, vi ska inte bråka om petitesser, du förstår min poäng - jag förstår din. Ville bara tydliggöra vad jag menade med att vi i princip spelar med två "sittande" och att det i mitt resonemang rör sig om i första hand uppspelet.
Daniel N'Grogg (D.23)
Daniel N'Grogg (D.23)

Antal inlägg : 755
Registreringsdatum : 12-05-01
Ålder : 34
Ort : Karlstad

Till överst på sidan Gå ner

Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30 - Sida 3 Empty Sv: Sunderland- Liverpool, lördag 15/9 18.30

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet