TBR Mk II
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

liverpool - tottenham

+6
mattyb
Cliffhanger
Philip Rolf
Mafisen
IzzyDizzy
APZ
10 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

liverpool - tottenham - Sida 2 Empty Sv: liverpool - tottenham

Inlägg av Apanpapan sön 29 jul - 6:36

Håller med om att varken Adam eller Aqua passar i presspel.Allen gjorde det bra i Swansea så han borde väl vara nästa värvning.


Lucas/Spearing Allen/Henderson

Gerrard/Shelvey

Även fast jag inte skulle ha något emot om vi bytte ut Spearing också som visade under matcher då det verkligen gäller att han inte håller måttet.Om Lucas försvinner några matcher då kommer det bli jobbigt igen.

Sen om Aqua drar till Viola för 7mille då hoppas man väl att Jovetic kommer?
Sen kan vi väl byta Adam mot Dempsey?Ja jag vet,jag fladdrar iväg.


Jovetic/Dempsey Gerrard/Shelvey Suarez/Downing


Carroll/Borini







Apanpapan
Apanpapan

Antal inlägg : 1005
Registreringsdatum : 12-05-01
Ort : Eskilstuna

Till överst på sidan Gå ner

liverpool - tottenham - Sida 2 Empty Sv: liverpool - tottenham

Inlägg av Daniel N'Grogg (D.23) sön 29 jul - 7:06

I mina ögon ska inte Gerrard vara den attackerande mittfältaren, han gick ned ända ner i backlinjen och hämtade boll igår och då ser jag inte att han ska vara den som länkar anfall med mittfält.

Det är två saker vi måste förbättra radikalt inför säsongen, 1) Presspelet. Och jag är medveten om att det kommer ta tid och att det var varmt som fan igår. 2) Låt backarna ha bollen djupt och tryck upp mittfältet. Vi måste våga lita på dom, vi kan inte gå ned med alla våra centrala fältare (eller som i bästa fall 2). Det räcker om MAXIMUM en gör det.
Daniel N'Grogg (D.23)
Daniel N'Grogg (D.23)

Antal inlägg : 755
Registreringsdatum : 12-05-01
Ålder : 34
Ort : Karlstad

Till överst på sidan Gå ner

liverpool - tottenham - Sida 2 Empty Sv: liverpool - tottenham

Inlägg av Apanpapan sön 29 jul - 7:27

Jag tycker inte Gerrard kommer till sin rätt när han går ner och fiskar boll.Motståndaren vet om att han kommer slå passningen och ligger oftast tätt intill honom.Bättre att han får söka ytor bakom deras mittfält och slå avgörande passning/skott därifrån.
Apanpapan
Apanpapan

Antal inlägg : 1005
Registreringsdatum : 12-05-01
Ort : Eskilstuna

Till överst på sidan Gå ner

liverpool - tottenham - Sida 2 Empty Sv: liverpool - tottenham

Inlägg av Mafisen sön 29 jul - 7:44

Jag är faktiskt nöjd med gårdagens insats. Värme, torr och långhårig plan gjorde att det aldrig fanns förutsättningar för en riktigt bra match.

Men utifrån det, så tyckte jag att man ofta kunde se precis hur vi vill spela. Var roligt att se kortpassningsspelet i små trianglar, för att öppna upp för en passning i djupled, ofta på kanten (Sterlings).
Mafisen
Mafisen
Admin

Antal inlägg : 1225
Registreringsdatum : 12-04-29

https://bootroom2.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

liverpool - tottenham - Sida 2 Empty Sv: liverpool - tottenham

Inlägg av jägarn sön 29 jul - 9:19

Apanpapan skrev:Jag tycker inte Gerrard kommer till sin rätt när han går ner och fiskar boll.Motståndaren vet om att han kommer slå passningen och ligger oftast tätt intill honom.Bättre att han får söka ytor bakom deras mittfält och slå avgörande passning/skott därifrån.

Detta beror mycket på vilket lag man möter och också då vilka ytor som öppnas. Mot vissa lag som backar hem och har duktiga defensiva mittfältare samt en slipad tränare så finns det i princip ingen yta mellan backlinjen och mittfältet och därför så kommer den offensiva mittfältaren i ett 4-4-1-1 system inte till sin rätt.

Detta betyder att denna spelaren går ner och hämtar boll, vilket i sin tur isolerar den ensamma anfallaren och gör det i princip omöjligt att skapa några farligheter. I ett 4-3-3 spel så blir det allt för enkelt att spelarna inte hjälper den ensamma centrala anfallare för lite och att det då blir ett 4-5-1 spel. Detta såg vi tidvis igår, ett allt för centralt spel, där bollen tillslut spelades tillbaka till Jones som slängde upp en hopplös boll till en ensam Morgan. Slutprodukten av detta spel kan ni nog alla räkna ut.

Rodgers vill som de allra flesta av dagens tränare spela med en sittande mittfältare, Lucas för Liverpool och hans passningsspel är underskattat. Dock så behövs det en stor rörelse på de två andra central mittfältarna för att Rodgers spelsystem ska vara ett alternativ. Gerrard måste fortsätta att röra sig över stora ytor och framförallt ligga så att Lucas eller någon av mittbackarna, ytterbackarna kan slå en boll till honom någonstans runt mittcirkeln för att han ska kunna vända upp och fördela bollen vidare.

En svårighet med ett sådant spel är självklart att lag försöker skära av passningsvinklarna för Lucas och då en sittande mittfältare slår bort en passning så blir det direkt en möjlig farlighet för motståndarna. Ett botmedel med detta är att en av de andra central mittfältarna droppar ner och ger undersstöd i speluppbyggnaden, detta betyder att de andra offensiva spelarna måste röra sig betydligt mera och där anser alla fall jag att ytterbackarna har ett stort ansvar och möjlighet att gå på offensiven. Om detta görs på rätt sätt så kan yttermittfältarna/ytteranfallarna skära in för att direkt ge understöd till den ensamma anfallaren. Spanien visade detta på ett ypperligt sätt i EM och DN hade en målande beskrivning på deras system.
jägarn
jägarn

Antal inlägg : 484
Registreringsdatum : 12-05-01

Till överst på sidan Gå ner

liverpool - tottenham - Sida 2 Empty Sv: liverpool - tottenham

Inlägg av Daniel N'Grogg (D.23) sön 29 jul - 11:22

Bra analys, men den DM ska ju stå för de "enkla" passningarna för att inte sätta oss i "direkt farliga målchanssituationer" i röven. Spearing gör ju detta tre-fyra gånger per match.

En annan anledning till att Henderson, Gerrard och Lucas droppade ned stundtals borde bero på den relativt oprövade backlinjen man hade bakom sig som kanske inte har herrarnas fulla förtroende (även om jag tycker de gjorde en bra insats). Med Agger och Skrtel där bakom behöver vi (förmodligen) inte oroa oss för att vi blir för djupa och långa mellan mittfältstrio och anfallstrio.
Daniel N'Grogg (D.23)
Daniel N'Grogg (D.23)

Antal inlägg : 755
Registreringsdatum : 12-05-01
Ålder : 34
Ort : Karlstad

Till överst på sidan Gå ner

liverpool - tottenham - Sida 2 Empty Sv: liverpool - tottenham

Inlägg av jägarn sön 29 jul - 15:30

Daniel N'Grogg (D.23) skrev:Bra analys, men den DM ska ju stå för de "enkla" passningarna för att inte sätta oss i "direkt farliga målchanssituationer" i röven. Spearing gör ju detta tre-fyra gånger per match.

Där håller jag inte riktigt med dig, för några år sedan var det generellt på detta sätte, det vill säga att lagen hade en tydligare DM som egentligen enbart skulle spela "enkla" passningar. Detta har förändras med en stor tydlighet då de nu ofta ska vara agera "första" spelfördelare och slå de relativt enkla men viktiga passningar (se mitt tidigare inlägg för förklaring av dessa passningarna runt mittplanen). De allra flesta lagen i dagens moderna fotboll pressar inte upp både sina ytterbackar och då är minst en ytterback kvar på egen planhalva tillsammans med båda mittbackarn bland utespelarna. Detta göra att Lucas (eller ytterligare än central mittfältare) som ska spela upp bollen centralt eller använda sig av kanterna för att komma till avslut på mål.
jägarn
jägarn

Antal inlägg : 484
Registreringsdatum : 12-05-01

Till överst på sidan Gå ner

liverpool - tottenham - Sida 2 Empty Sv: liverpool - tottenham

Inlägg av Daniel N'Grogg (D.23) mån 30 jul - 13:38

"Relativt enkla men viktiga passningarna" Du håller med mig, bara det att jag inte orkade förklara mer ingående vad jag menar med "de enkla passningarna".
Daniel N'Grogg (D.23)
Daniel N'Grogg (D.23)

Antal inlägg : 755
Registreringsdatum : 12-05-01
Ålder : 34
Ort : Karlstad

Till överst på sidan Gå ner

liverpool - tottenham - Sida 2 Empty Sv: liverpool - tottenham

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet